

El nou Centre d'Interpretació de la Cultura Mediterrània i del port Arse-Saguntum situat al Grau Vell obri les seues portes al públic. Els treballs ja han finalitzat i, per tant, la ciutadania pot visitar des de demà este museu compost per cinc sales i dos espais que mostren l'evolució de la ciutat i d'este emblemàtic lloc al llarg dels segles.
L'horari de visita al centre d'interpretació és de 10.30 a 14 hores i de 17 a 20 hores de dilluns a dissabte i festius. Els diumenges, l'horari serà de 10.30 a 14 hores únicament. D'altra banda, les visites guiades gratuïtes seran de dilluns a dijous a les 10.30 hores, i els divendres i dissabtes a les 18.30 hores.
La rehabilitació, museïtzació i tematització del Fortí i de l'antic magatzem per a convertir-lo en el Centre d'Interpretació de la Cultura Mediterrània i del Port Arse-Saguntum s'ha dut a terme per les regidories de Patrimoni Cultural i Industrial i de Turisme en el marc del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí (PSTD), finançat per la Unió Europea amb fons Next Generation EU. La tematització ha sigut duta a terme per l'empresa Reinadecorazones Cultura de Proyectos SL a la qual va ser adjudicat el contracte per part de l'Ajuntament de Sagunt.
L'explicació del projecte ha sigut a càrrec de Pepa Balaguer i Carla Flor davant l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno; la regidora de Patrimoni Cultural i Industrial i de Turisme, Natalia Antonino; altres regidors i regidores de la Corporació Municipal i associacions culturals, patrimonials, comercials i històriques del municipi. També ha estat present el que fora alcalde de la ciutat quan es va començar amb este projecte, Quico Fernández, a més d'altres personalitats com la catedràtica d'Arqueologia de la Universitat de València, Carmen Aranegui.

En este espai museístic la ciutadania pot trobar panells i faristols explicatius a la torre i la bateria (encara no visitable), en l'almàssera i a la sala de recepció, així com en les altres cinc sales temàtiques de les quals disposa l'edifici de l'antic magatzem portuari del segle XVIII. Totes elles estan dedicades a la història de la marineria en l'enclavament des de l'època ibera fins a l'actualitat; al port industrial, la Fàbrica i el nucli del Port de Sagunt; al jaciment arqueològic, l'arqueologia marina i el nucli del Grau Vell; a l'espai natural de la Marjal dels Moros; i al procés de restauració, museïtzació i tematització del propi Fortí. A més, s'ha replicat, a la torre, un canó del segle XVIII. D'altra banda, l'espai disposa d'elements audiovisuals, així com codis QR que donen accés a la guia de l'espai i que contribuïxen a una millor comprensió del lloc i la seua evolució al llarg dels segles.
Darío Moreno ha assegurat que mitjançant esta actuació es recupera “un element clau del nostre patrimoni històric i marítim”. Un espai que “explica el context en el qual ens trobem, no sols de l'edifici, sinó del que ha sigut l'evolució de la ciutat en la seua relació amb el Mediterrani”. Així mateix, Moreno ha ressaltat que això era un deute pendent “amb el nostre municipi, amb la nostra ciutadania i, particularment, amb la gent del Grau Vell”.
Per la seua banda, Natalia Antonino ha recordat que la ciutadania “podrà trobar en estes sales tota l'evolució de la ciutat de Sagunt i de la seua cultura en relació amb la mar des de l'època iber-romana fins a l'actualitat” i ha animat a tothom a visitar este espai únic.
